Sunday, August 15, 2010

KEBERKATAN RAMADHAN DAN HAPPY BIRTHDAY YANG...

13 AUGUST 2010, satu lagi tarikh yang sentiasa di dalam ingatan. Takde big celebration untuk cik abe... aku beli sebiji kek dan nyanyi happy birthday untuk hubbyku semasa berbuka puasa hari itu... Kakak kata, 5 orangpun dah cukup untuk buat sambutan hari jadi. hmmm... nak buat ramai2 boleh tapi... aku tak larat la, lagipun sure hubby tak mau, dah tua jadi alasannya. Masa mudapun tak buat inikan pulak tua... Hari jadi hubbyku jatuh sama hari dengan birthday Ika, anak buah ku.

Esoknya 14 Ogos 2010, Hari Jadi arwah mak yang dah pergi. aku jadi confused, takkan nak celebrate orang yang dah takde. makcu kata dia pegi kubur pagi tu... aku seperti kebiasaan, takde chance nak ziarah kubur mak, sebab yang bertiga anakku ini nak tinggalkan susah jugak. Kekadang aku teringat apa mak nak makan bukak puasa, tapi baru aku tersedar, mak dah takde rupanya. Ntah la, kalau ingat2kan mau aku bergelumang dengan air mata saje. Sedih, kalau kenangkan mak. Lagi2 saat aku perlukan sokongan moral dengan keadaan hubbyku yang nak tak nak je berubat. Aku dah tak boleh nak kata apa2. Pasrah je. Menangis keluar air mata darahpun dia takkan nak berubah. Dan dia takkan berubah katanya. Kalau mak ada, aku luahkan segala2nya dengan mak. Mak memang tak boleh nak tolong, selalunya mak tolong dengar dan bagi nasihat je, cukup la, aku tau mak memang takkan boleh tolong dengan tenaga. Tapi sekarang tolong dengarpun dah tak boleh. Mak dah takde.

Aku pun tak baik sepenuhnya dari demam, doktor bagi MC 2 haripun aku rasa tak mencukupi untuk aku rehat sepenuhnya. Batuk dan selsema belum kebah lagi. Aku perlu rehat je sekarang ni. Memang penat berulang alik sewaktu hubbyku 2 minggu di hospital. Lepas tu dia ajak pergi ke Melaka, nak naik cruise malam katanya. Aku kata aku tak larat nak drive, waktu tu badanku dah lemah. Dia kata takpe dia yang drive katanya. Aku tak nak menghampakan permintaannya aku turutkan dia ke Melaka, tapi hakikatnya aku betul2 kehabisan tenaga. Balik dari Melaka, aku yang drive tak sanggup tengok dia keletihan. Aku offer drive walau hakikatnya akupun tak larat. Memang cari nahas. Balik dari Melaka aku demam panas. tu yang dapat MC dua hari tu. Dalam pada itu aku bawa anakku Syahmi ke DEMC Specialist centre untuk masalah ketuat di muka dan lehernya. Minggu depan 17 Ogos 2010 dia masuk OT untuk buang ketuat tersebut. Kena berpuasa kata doktor, macamana la agak2nya nak posakan dia. Masuk kereta je terus nak susu. Tengok la nanti macamana.

Amy anakku yang sulung akan periksa sekolah agama pulak bermula esok. Harap2 dia jawab dengan mudah dan tenang. Semasa hubbyku di hospital dia periksa sekolah kebangsaan, Alhamdulillah semua subject dapat A kecuali English. Harap2 untuk subject sekolah agama nipun kakak dapat mumtaz macam biasa. Sempena Ramadhan ini aku pohon keberkatan dan ketenangan menjadi milikku dan keluarga serta sahabat2 dan jiran tetangga. Amin.

No comments: