Friday, September 21, 2012

A Tribute to a Friend - Allahyarhamah Nor Aida Kamaruddin

AsSalam,

Hari ini saya menerima satu lagi berita kematian disebabkan oleh penyakit pembunuh no. 1 negara iaitu Kanser.  Kak Nor Aida Kamaruddin, tinggi lampai, berwajah putih dan mulus dan sentiasa murah dengan senyuman telah kembali mengadap Ilahi pada malam 19 September 2012 di rumahnya di AU3 Keramat pada jam 8.35 malam, setelah bertarung dengan penyakit kanser selama 11 tahun.  Pertama kali didiagnosed mengidap breast cancer semasa mengandungkan anaknya yang ketiga yang kini berusia 11 tahun.  Sila baca pengalaman beliau  disahkan mengidap kanser payudara di dalam artikel yang beliau tulis sendiri di pautan berikut:
http://mamaneh.org.my/v1/index.php?option=com_content&task=view&id=25&Itemid=39

Selama tempoh itulah beliau telah menjadi committee dan volunteer kepada Kanser Network Association @ KanWork dan kerap memberi motivasi kepada pesakit2 kanser, walaupun beliau sendiri sedang sakit.  Pada tahun lepas 2011, saya dan sahabat telah menziarahi Allahyarham di HUKM. Semasa sedang terlantar di atas katilpun beliau masih sempat menyelamatkan satu nyawa, dengan ilmu pengetahuan yang beliau ada, iaitu sahabat beliau sendiri.  Dan seperti biasa beliau sentiasa tersenyum walaupun dalam kesakitan (that was her amazing character), apabila doktor mendapati kanser yang diidapi telah merebak ke tulang belakang, walaupun sebelum ini beliau survived dari breast cancer. Dengan mengikuti rawatan yang disarankan beliau sekali lagi survive dan boleh duduk di kerusi roda dan sekali sekala boleh berjalan dengan jarak yang dekat. (menurut cerita suami dan ibu arwah).  Tapi sejak Februari tahun ini, kanser telah merebak ke bahagian kepala (otak) menyebabkan beliau tidak dapat menelan sebarang makanan.  Sehinggalah ke saat akhir kanser tersebut telah menyerang payudara di bahagian satu lagi.

Saya hanya sempat menziarahi keluarga Allahyarhamah tengahari tadi, walaupun pada asalnya saya dan Kak Diba ingin pergi pada waktu pagi, sebelum jenazah dikebumikan.  Tapi apakan daya, saya punya program di tempat kerja, menanti pelawat dari Jabatan Akauntan Negara.dan terpaksa memberikan taklimat kepada pelawat2tersebut. Malangnya pelawat2 ini sampai lewat dari waktu yang dijanjikan kerana tersesat. Akhirnya taklimat saya hanya berakhir pada pukul 11.00 pagi dari pukul 10.10 pagi seperti yang dijadualkan.  Sebaik sahaja habis taklimat diberikan saya bergegas ke Kota Damansara untuk pergi bersama-sama Kak Diba, kerana saya ini buta jalan. Kami sampai sebaik sahaja selesai pengkebumian.

Allahyarhamah meninggalkan 3 orang anak yang mana yang sulung akan menduduki peperiksaan PMR tidak lama lagi.  Saya berharap anak2 beliau tabah menghadapi dugaan ini sebagaimana tabahnya beliau memerangi penyakit yang telah dihidapi dahulu. Saya doakan Allahyarhamah di tempatkan di kalangan para solehah dan berada di dalam salah satu dari taman2 syurga. Al-fatihah.

Semalam juga saya menerima panggilan dari seorang sahabat semasa mengerjakan haji (Seri), memaklumkan bahawa anak kepada rakan beliau yang hanya berumur 10 tahun telah disahkan mengidap kanser otak (kurang pasti tapi di bahagian kepala).  Seri mohon nasihat dari pengalaman saya menjaga arwah suami berkenaan dengan ubat2an selain dari ubat hospital yang boleh diberi kepada pesakit kanser.  Saya menyarankan sebarang bentuk antioxidant untuk diambil bagi mengurangkan sel2 kanser dari merebak terutamanya apricot seed untuk vitamin B17 yang telah diuji keberkesanannya ke atas pesakit kanser  dan juga rawatan secara Islamic.  I just wonder how cancer develops at young age and what makes people get this kind of disease as early as 10 years old. Setahu saya sel kanser mengambil masa untuk developed. Saya tahu, setiap penyakit itu Allah yang turunkan (beserta ubatnya), tetapi mesti ada sebab musabab yang boleh kita jauhi dan cegah.

Saya mula risaukan anak2 saya yang masih kecil.  Ya Allah, Semoga Engkau memelihara kami dari sebarang penyakit merbahaya Ya Allah. Lindungi kami dari segala ancaman, godaan dan gangguan dari Iblis, Syaitan, Jin dan Manusia. Ameen.

3 comments:

Anonymous said...

Ya Allah sedih pulak baca cite arwah, Dah pun mula resah..takut ngan pyakit yg mcm2 ni..Ya Allah tabahkan hati ini mnempuh dugaanMu

NZah said...

Moga Allahyarhamah Nor Aida Kamaruddin ditempatkan bersama-sama orang yang beriman dan beramal saleh..... Al-Fatehah......

NZah said...

Moga Allahyarhamah Nor Aida Kamaruddin ditempatkan bersama-sama orang yang beriman dan beramal saleh..... Al-Fatehah......