Monday, October 15, 2012

Dua Hari Bersama Jabatan Penerangan Malaysia

Salam,

Alhamdulillah, selesai sudah tugasan saya yang diassigned oleh bos untuk menjadi wakil SIRIM sebagai salah seorang Juri / Panel / Hakim di dalam Konvensyen Inovasi dan Kreativiti (KIK) Jabatan Penerangan Malaysia yang berlangsung selama 2 hari dari 11 - 12 Oktober 2012 yang lepas, di Hotel Grand Bluewave Shah Alam.  Saya diberi penghormatan dengan penginapan selama 3 hari 2 malam, tapi malangnya, saya tidak dapat menginap di sana. Pelbagai perkara yang perlu fikirkan sebelum itu, anak2 yang hendak study sebelum exam, kena pack baju dan buku2, takkan nak bawa mereka keluar dari Hotel dengan berbaju sekolah, dan macam2 lagi yang bermain di minda.  Akhirnya bilik yang diberi saya gunakan untuk berehat pada waktu tengahari dan pagi sebelum Konvensyen bermula.

Setelah lama (lebih 2 tahun) tidak menjadi panel di dalam mana2 pertandingan baik peringkat Selangor maupun peringkat Jabatan2 kerajaan, saya yakinkan diri yang saya masih mampu memberikan komen dan pengadilan yang sebaiknya. Alhamdulillah markah 2 panel lagi dari INTAN  (Tn. Hj. Tahir) dan MPC (En, Abdul Majid) tidak jauh larinya dari markah yang saya telah berikan.  Mereka berdua menginap di hotel, jadi urusan normalisation 10 kumpulan terdahulu telah dilakukan oleh mereka. Hari terakhir tinggal 2 kumpulan yang membuat persembahan.  Alhamdulillah Allah permudahkan segala urusan.

Pemenang telah sebulat suara dipilih dan diumumkan.  TH Tahir dan En. Majid mengambil keputusan yang meninggalkan majlis sebaik urusan penyampaian hadiah dan cenderahati selesai disebabkan oleh urusan2 lain yang perlu mereka lakukan.  Maka tinggallah saya mewakili panel untuk sama2 makan tengahari bersama dengan tetamu VIP terdiri Dari TKP dan Pengarah2 Jabatan Penerangan Malaysia seluruh Malaysia. After all hotel Bluewave dengan SIRIM tidak jauh manapun.  Saya mengucapkan ribuan terima kasih di atas layanan mesra pihak Jabatan kepada kami terutama Pn. Mazlina (sekretariat), Pn. Jamilah (Pengarah Perancangan Strategik) dan lain2 lagi yang membantu.  Sekali sekala keluar dari kepompong suasana office dapat merehatkan dan menenangkan minda dari beban tugasan di dalam pejabat.

Perjumpaan dengan sahabat lain Jabatan / Syarikat sebenarnya dapat berkongsi info dan pengetahuan.  Dalam pada itu, saya sekali lagi dimaklumkan mengenai penyakit kanser yang dihidapi oleh kakak kepada salah seorang panel. Saya sempat memberi info dan tips bagi tujuan melegakan sedikit bebanan pesakit kanser melalui pengalaman yang saya sendiri lalui dan timba dari penyakit yang dihidapi oleh Allahyarham suami.  Kakak kepada TH Tahir mengidap kanser paru2 stage 2. Menurut TH Tahir, yang heavy smoker ialah suami kepada kakak tersebut.  Yang terkena kesannya adalah si isteri. Semoga Allah permudahkan urusan kakak beliau. Kepada semua perokok, fikir2kanlah.  En. Majid juga bercerita beliau baru terlepas dari symtons 'Fatty Liver'. Apa yang beliau amalkan ialah menukar kepada gaya hidup sihat, cukup tidur (Nap), jaga apa yang kita nak makan (Nutritions), tidak stress  dan yang paling penting ialah EXERCISE.

Berbalik kepada majlis makan tengahari bersama para VIP, salah seorang Pengarah (saya lupa nama dan saya panggil Tn. Hj. sahaja - beliau merupakan rakan kepada arwah CEO SIRIM yang telah kembali ke Rahmatullah, Pak Ya) tidak makan kerana semua hidangan yang ada di hadapan beliau merupakan hidangan yang tidak boleh dimakan oleh beliau.  Lauk ayam tidak makan, ikan yang tidak berupa ikan (fillet) juga beliau tidak makan.  Saya berseloroh, it's good for your health Tn. Hj.  Dia kata yang sedap makanan yang wife dia masak.  Aku terfikir, masih ada lagi manusia yang hanya makan hidangan yang dimasak oleh isteri mereka sahaja. Padanla dia nampak sihat walaupun kelihatan telah berusia.  Jaga makan, itu rahsianya.

Banyak tips saya perolehi selama 2 hari berkonvensyen dengan Jabatan Penerangan Malaysia ini.  Allah pertemukan saya dengan mereka2 ini, sebagai peringatan buat diri ini yang muda alpa dan terleka dengan nikmat dunia yang penuh dengan makanan yang sedap lagi enak tapi mempunyai kesan yang tidak baik bagi diri manusia.

3 comments:

Anonymous said...

fter study a few of the blog posts on your website now, and I truly like your way of blogging. I bookmarked it to my bookmark website list and will be checking back soon. Pls check out my web site as well and let me know what you think.

Anonymous said...

Do you people have a facebook fan page? I searched for one on facebook or twitter but could not discover one, I'd really like to become a fan!

AnMahiran said...

TQ for your comment. What's your website anyway?