Friday, October 26, 2012

Salam Eidul Adha 1433H

Salam kepada yang membaca,

Hari ini seluruh umat Islam di Malaysia menyambut Hari Raya Aidil Adha.  Tahun ini merupakan tahun kedua kami merayakannya tanpa suami dan ibunda tercinta.  Hari Raya Adha kedua adalah merupakan ulang tahun kembalinya suami saya ke Rahmatullah. Genap dua tahun. Begitu pantas masa berlalu, terlalu pantas. Sekiranya ditoleh ke belakang, serasa masih baru lagi peristiwa di Makkah itu berlaku.

 Seawal semalam saya telah membuat persiapan untuk memasak makanan kegemaran anak saya rendang ayam pencen, rendang daging dan kuah lodeh untuk dimakan pada hari raya.  Rendang saya siapkan pada malam hari, manakala lontong seawal pagi raya. Lemang dan kuah kacang saya beli yang sudah siap dimasak.  Pulang dari membeli bahan-bahan mentah, kami singgah di gerai tepi jalan untuk membeli durian.  Sebahagiannya saya dan anak2 makan di gerai (tapi dalam kereta) dan sebahagian lagi dibawa pulang.  Durian kini seperti tidak bermusim, ada sahaja sepanjang masa dan ketika. Kalau tidak dari Perak, durian dari Pahang, ataupun dari Johor, silih berganti.

Hari ini, tiada apa yang istimewanya. Saya ziarah kakak (Yong) Klang. Anak2nyapun semuanya pulang ke rumah mertua masing2.  Petang saya ziarah ibu mertua di Subang Jaya, di rumah adik ipar.  Malam saya terpaksa membawa anak saya, si abang yang belum kebah dari lelahnya, walaupun telah diberi makan ubat lelah (liquid form).  Malangnya tidak berhasil untuk meredakan lelah abang yang bermula pada malam raya.  Saya berfikir punca lelah abang.. Ohh baru teringat, abang banyak makan durin, kemudian banyak minum air sejuk. Abang terpaksa diberi Nebulizer.  Hmm.. baru lega kata abang, tapi ubat tu bau dia.. bau dia kan mummy 'busukkk' katanya. Tak macam yang biasa tu. (selalu pergi klinik lain, malam ni klinik lain pula - sebab kebanyakan klinik tutup sempena raya haji) Saya  kata, takpela janji abang ok. Doktor  berpesan pada abang, jangan minum air sejuk, seumur hidup.. Haa..abang spontan berlakon seperti menangis, waa...wa..waa... doktor tersengih lihat gelagat abang.  Fruits yang sejuk2pun tak boleh makan seperti rambutan, longan dan yang seumpamanya.  Abang mewarisi penyakit keturunan abah dia.

Dalam kereta semasa balik dari Klinik (mujur ada klinik 24 jam) saya nasihat abang supaya ikut pesan doktor. Mummy dah kehilangan suami (abah dia), mummy tak nak kehilangan anak pulak.  Ala itukan kejadian (takdir) Allah, jawab abang. Haish pandai menjawab pulak budak ni.   Ye la tapi kita kena berusaha supaya tak kena penyakit, kalau dah berusaha tapi masih kena penyakit barulah itu dinamakan takdir.  Saya pulak berceramah, abang diam je sampai ke rumah.  Hopefully abang faham maksud mummy.

 Dua orang lagi anak saya si kakak dan adik saya tinggalkan bersama Makcu.  Dua-dua dah lelap sewaktu saya sampai, kesian pulak tengok muka diorang yang dah tidor.  Mulanya mereka ini nak mengikut saya ke klinik, tapi saya tak benarkan sebab mummy nak pergi ke klinik, bukan nak makan angin. Jadi sebelum  mummy naik angin, elok duduk je di rumah, saya bertegas. Mereka ni pantang saya bergerak, mesti nak mengikut. Ada ketikanya saya kena tegas. Nanti pegi ke klinik ada pulak dijangkiti dengan penyakit lain, saya berikan alasan. Akhirnya mereka akur. Lindungi dan peliharailah kami Ya Allah. Amin.

Kepada semua, saya ambil kesempatan untuk mengucapkan Selamat Menyambut Aidill Adha, semoga ibadah korban kita diterima oleh Allah s.w.t. Wassalam.


No comments: