Thursday, June 27, 2013

Alhamdulillah - Termakbul Jua Akhirnya.. Part 2

Assalam pembaca blog sekalian,

Saya dan anak2 masih lagi merindui Makkah dan Madinah, walau baru lebih kurang 2 minggu kami pulang.  Adik, semasa baru2 balik dari sana berkata 'Mummy, lagi 2 minggu kita pergi Mekah lagi nak?' Hmmm.. tak terjawab kata2 adik.  Baru2 ni dia luahkan lagi, 'Mummy, adik tak sabar nak ke Mekah lagi'.  Alhamdulillah, Allah dah meletakkan kerinduan di hati anak2 saya untuk ke Mekah lagi. Kalau diikutkan hati, tiap2 tahun hendak ke sana.  Tapi apakan daya, sekiranya mampu dari aspek perbelanjaanpun, kami tidak punya mahram untuk semudah itu pergi ke sana.  Banyak juga tempat kami berjalan, tapi Mekah dan Madinah lain dari yang lain.  Ntahlah Rindu yang tidak dapat digambarkan, boleh menitis air mata ini kerinduan.

Kami ditempatkan di hotel Mawaddah, terletak lebih kurang 500 meter jaraknya dari Masjidil Haram, walaupun travel agent mengatakan jarak hotel tidak melebihi 300 meter. Tapi takpelah saya mengharapkan setiap langkah ke masjidil haram diberi ganjaran pahala olehNya. Temperature?? Frankly speaking saya tidak pernah mengambil tahu berapa bacaan suhu semasa di sana. Tapi panas, sehingga tidak boleh bukak mata, kalau tidak dibantu oleh kaca mata gelap (di waktu tengahari) Malam suhu tidak sepanas siang. Disebabkan jarak yang jauh, adik akan minta disorong menggunakan wheel chair.  Mujur hotel ada sediakan kemudahan wheel chair. Kekadang adik sendiri hendak pergi dengan berjalan kaki, kita pulak yang tak sampai hati (tapi waktu malam biasanya adik setuju untuk jalan kaki, tanpa wheel chair).  Disebabkan jarak yang agak jauh dan dengan kerenah anak2, saya tidak dapat pergi ke semua waktu solat setiap hari.  Kalau sendirian tanpa anak2, jarak sebegitu bukan satu alasan.

adik moody, sebab dikejutkan dari lena, ini antara dugaan seorang ibu.



Abang, biasanya akan follow Uda dan Haziq. Adik dan kakak dengan Mummy.


muka orang tak puas tidor. belum puas tidor dah kena balik hotel, pulang dari solat Isyak.
Hari ketiga, kami di bawa ziarah ke beberapa bukit.  Antaranya Bukit Thur, Bukit Nur, Bukit Rahmah.

Bukit@Jabal Thur - tempat persembunyian Nabi bersama Abu Bakar untuk Hijrah ke Madinah

sedap tidor, mungkin faktor cuaca dan kurang tidor  menyebabkan adik cukup suka tidor dalam bas. - at least mummy less stress... haha

masa ni adik sedang tidor dalam bas.


Jabal Rahmah, pertemuan Adam dan Hawa.  

sementara tunggu abang turun dari Jabal Rahmah, adik akak makan buah anggur dulu.


Jabal Nur - terletaknya Gua Hira'


pemandangan biasa kota Mekah, dengan burung2 merpati.

Catatan ini diharap dapat meninggalkan kenangan buat anak2, mungkin satu hari nanti mereka terlupa akan apa yang telah mereka lalui di sini.

to be continued.. Part 3 - ziarah perkuburan Sharaya. tunggu!

No comments: