Tuesday, June 1, 2010

Al-Fatihah Buatnya

1 Jun 2010, aku forward email dr. HR berkenaan cuti,untuk dapatkan advice hubbyku. Dia tak kisah, tapi dia maklumkan aku melalui email balasnya satu peristiwa yang mengejutkanku.

Hubbyku kata Dr. Imran homeopathy dah kembali ke rahmatullah pada hari Jumaat lepas, iaitu masa cuti Wesak DAy tempohari. Dr. Imran (was an engineer, hubbyku panggil Aji sahaja) merupakan kenalan / sahabat seorganisasi hubbyku, tapi dah opted out from that organisation, ambil VSS. Dia buka klinik homeopathy, setelah dia juga diberi ujian dengan g.bladder cancer, tapi recovered dengan pengambilan ubat homeopathy semasa dia mendalami ilmu perubatan tersebut di Indonesia. Dia pernah terlantar di hospital selama 4 bulan dan badannya hanya tinggal tulang semata2 dan perlu kepada bantuan orang lain untuk mengangkatnya dari satu tempat ke tempat lain. Itu yang dia pernah ceritakan kepadaku dan hubby.

Di kliniknya di Banting itulah hubbyku berulang alik mengambil ubat selama lebih kurang 2 bulan dan rawatan lanjutan yang lain, sebagai alternative untuk tidak dibedah, atau sekurang2nya boleh mengurangkan merebaknya sel yang tidak elok. Dia kata hubbyku dah recovered dari sakitnya itu, dari segi perubatan homeopathy, itu yang dia tafsirkan. Dia tak mengambil bayaran selagi belum habis ubat2tan yang diprescribednya atau selagi hubbyku belum sembuh dari pandangannya. Dia treated hubbyku sebahagian dari keluarganya. Selain ubat homeopathy dia beri hubbyku madu terbaik dunia dari Yaman, dan air zam2 yang dia sendiri mengambilnya dari Mekah. Dia sering ke Mekah dan berziarah MAdinah, seterusnya ke Yaman.

Aku pernah berbincang melalui telefon dengannya, semasa hendak membuat keputusan go for operation atau tidak, dia kata dia sudah berbincang panjang lebar dengan hubbyku (aku tidak turut serta dalam perbincangan itu) , dan terpulang kepada hubbyku untuk membuat keputusan. Aku pernah berjumpa 2,3 kali sahaja dengannya, semasa mengikut hubbyku mengambil ubat, selepas beberapa tahun dahulu (about 10 yrs ago) semasa pertama kali hubbyku membawaku berjumpa dengannya.

Ternyata kuasa Allah, dia pergi mendahului kita semua, pada Hari Jumaat yang mulia, meninggalkan 2 orang balu dan anak yang masih kecil, berusia lebih kurang 9 bulan. Semoga rohnya dicucuri Rahmat oleh Allah s.w.t dan dimasukkan di dalam golongan orang2 yang beriman. Al-fatihah buat Dr. Imran. Semoga keluarganya tabah dengan ujian ini.

No comments: