Tuesday, June 1, 2010

Bibik Belum Mahu Balik M'sia

Hari ni 1 Jun 2010, sudah agak lama aku tak update blog aku ni. Sibuk, takde masa, penat, malas dll. Pilih lah mana satu reasons, or semua yang di atas.

Aku baru balik dari menjenguk mak di hospital. Tak dengar lagi dari mulut angah, bila mak nak dikeluarkan. Semalam 31 Mei 2010, sepatutnya bibik sudah balik semula menyambung perkhidmatan. Tapi hampa, Makcu called anak bibik yang angkat kata bibik masih ada urusan yang belum settle di Indon. Selama sebulan bagi masa mungkin tak cukup bagi bibik menyettlekan urusan di sana. Yang kesiannya si angah, takde sapa nak gantikan dia jaga mak. Yong? Abang Longku tumbang subuh Sabtu lepas, semasa hendak solat Subuh. Ada pendarahan di kepala (otak). Jadi dia tak boleh gantikan angah, terpaksa jaga abang long pulak. Mungkin abang long akan dibawa ke hospital Sg. buloh untuk pemeriksaan lanjut. Alang, anakkunya sedang exam.

Hari Sabtu dan Ahad malam makcu yang jaga mak, siang aku take over sekejap waktu petang, bagi ruang kat makcu dan angah berehat di rumah. aku minta kebenaran hubbyku. Alhamdulillah setakat ni hubbyku faham dan masih membenarkan. Kalau dia muncung waktu aku minta kebenaran nak pergi jaga mak, aku takut jugak nak pergi. Nanti pahala yang ku cari dosa yang aku dapat. Thank you ye Yang. Cuti tiga hari, masa Wesak Day jatuh hari Jumaat, kami tak kemana2 seperti kebiasaan cuti panjang. Pantang ada cuti, pasti akan berjalan. Tapi semenjak hubbyku tak sihat ni, jarang jugak kami dapat makan angin jauh2.

Mak minta dipicit kaki dan kepala setiap masa kepada penjaganya. Sakit kaki dan pening katanya. MAsa hari Ahad lepas tu mak minta aku tarik2kan rambutnya bagi legakan sedikit kepalanya yang sakit. Akupun ambik sedikit rambut dan tarik bagi berbunyi, mak sure lega. Tapi.. tarik punya tarik, rambut mak terputus serumpun..haaa, aku terjerit. Mak dah takut la anjang nak tarik rambut mak. Macam reput je, terputus dan tercabut.

Makcu masih bengang dengan bibik. Angah kata kalau bibik ada, dapat la gantikan dia sekejap. Bibik masih ada kontrak 2 bulan untuk jaga mak. Kontrak bibik habis pertengahan bulan Julai kalau tak silap. Aku kata takpe makcu, kita bagi masa kat dia, mungkin betul apa yang dikatanya itu, kalau dia masih berkeras then only kita buat contingency plan. Kita ambil apa2 tindakan yang patut.

Aku la ni sibuk untuk persiapan sambutan OSHE Day untuk companyku. Hari ni sahaja aku terpaksa siapkan 2 Paperwork for MC Meeting 10 Jun nanti. Petang baru aku berkesempatan melawat mak. Esok Senamrobik bulanan, aku ingat nak join, sebab badanpun dah tak fit.

No comments: