Friday, May 28, 2010

Sambutan Hari Guru

Khamis 27 Mei 2010, taska anakku mengadakan sambutan buat guru2 dan pengasuh2. Aku terlewat sedikit sampai, abang baru sudah memulakan majlis dengan membaca al-quran diiringi oleh terjemahannya oleh Auni. Terlepas mendengar bacaan abang. Abang kata kenapa mummy takde masa abang baca quran. Aku sedikit kesal. Sorry la abang mummy ada kerja tadi.

Selepas ucapan oleh pengerusi Taska, persembahan dimulakan dengan persembahan kanak2 2 tahun, iaitu group adik. Adik pakai croc costume. Lagu chicky dance mengiringi persembahan. Tapi takde sorangpun yang berdancing. Semua tegak macam batu. Adik? Lerr adik apasal menangis kat atas tu. Mungkin panas sebab pakai costume tu. Mungkin dia terpandangkan aku. Lagipun adik tak sihat, malam adik demamm panas badan dia. Siang sedikit dedar, batuk dan selsema. Takpe baru first time, cultural shock la tu.

Masa time abang buat persembahan, dia pulak yang berlebih2 nak naik atas pentas. Tak terkejar aku, aku hantar adik masuk bilik. Abang jadi ketua persembahan yang bagi arahan kat kawan2, one, two, three kata abang, kawan2 semua ikut tunduk, dan up. Program habis dekat pukul 12.00pm.

Pagi tu ada training sambungan semalam, tapi hari ni boss besar aku yang bagi. Itu hari aku dah attended. Aku cakap dengan boss kecik, aku tak dapat attend training hari ni, sebab pagi ada program anakku itu, dan petang aku nak cuti, sebab anakku tak sihat. Ok kata boss kecik, Ir. Kasim. Dia ok saje.

Tengahari selepas program sambutan hari guru, aku ambil kesempatan lawat mak kat hospital. Kelas Bahasa Arab, aku terpaksa skipped. Minta tolong Lin ambilkan homework minggu lepas. Mak baru lepas tukar salur kat leher tu, masa aku sampai. Mak nampak segar sedikit, tapi badan mak keluar bintik2 merah. Allergic. Mungkin allergic kepada ubat klinik yang dibagi masa mak pergi baru ni, semasa bleeding kat leher tu. Katil opposite tu orang sedaerah mak. Aku kata ntah2 sedara mak tak, aku berjenaka. Mak tersenyum manis. Haa first time nampak mak senyum. Mak minta aku picit kaki mak. Aku sempat bersembang dengan auntie sebelah katil mak. Chinese. Dia nak cepat2 keluar hospital.

Balik dari hospital, aku ambil anak2ku, kebetulan kakak cuti sekolah petang sebab pagi dorang adakan sambutan hari guru. Kakak ada exam sekolah pagi, jadi takde lah kes nak attend program pagi tu. Lega sikit aku. Balik tu aku pergi ke Giant sek. 13, beli sedikit barang, nak bawa bebudak ni berjalan sekejap. Tujuanku sebenar ialah nak cari product Xangosteen untuk ketuat adik, anakku yang tumbuh dimuka itu. Dulu abang kena penyakit yang sama, aku bagi produk tu, nampak mujarab. Tapi sekarang payah nak cari produk yang sama. Mungkin sebab mahal, ianya imported from US. Dah merata aku cari. Produk ni good for skin. Ketuatpun boleh tertanggal.

Balik rumah, aku nak berehat sebab badanku terasa penat. Aku masak untuk makan malam. Simple je.

No comments: