Sunday, May 16, 2010

Sape nak jaga mak?

Pada hari Sabtu, aku mengemas rumah dan mencuci baju2 kotor yang belum bercuci. Petangnya aku ambil kesempatan lawat mak di hospital. Masa aku datang, ramai yang ada, Ateh dan family, Angah, Alang dan Makcu. Aku tanyakan Ateh, macamana keputusan dia dan Uda. Dia kata masalahnya sape nak jaga mak. Sape nak jawab soalan tu? Aku ke yang nak kena jaga mak? Kat mana2pun mak berada, sape yang nak jaga mak. Bibik akan sampai 2 minggu lagi. (tu pun kalau dia balik, kalau dia ambil keputusan sebaliknya dengan alasan2 dia). Mak kat hospital seminggu lagi, hanya ada masa seminggu je takde sape yang jaga mak. Aku rasa seminggu tu InsyaAllah boleh settle.

Mungkin menung mak tu fikirkan nak duduk dengan sape, anak lelaki ke anak perempuan? Itu soalan yang dia pernah lontarkan kepada bibik, bibik yang bercerita dengan aku. Bibik kata kalau ikut memang tanggungjawab anak lelaki, sebab anak perempuan tanggungjawabnya dengan suami. Tapi kalau dengan anak lelaki, nak ke menantu perempuan dia jaga mak?? Itu persoalan yang mungkin mak fikirkan. Sekarang ni persoalannya lagi, dengan sesape saje mak duduk, sape nak jaga mak sementara bibik tiada ni, angkat mak pergi dialisis? Aku teringat kalau lah aku yang sakit, aku memang kena buat sendiri semuanya. Kalau aku tak boleh bangun, maknanya aku akan terlantar sementara sihat atau sementara ajal tiba?

Aku kat hospital sekejap saje, sebab bawa bebudak yang bertiga ni sekali, hubby tak berapa berkenan. Aku terpaksa ikut kehendak dia, bahawa sebentar saje boleh di sana. Terus ke Jusco Bukit Tinggi, Klang sebab dia nak beli seluar katanya. Tapi tak berjumpa yang dia berkenan. Lepas makan kami balik ke rumah.

Hari Ahad ni, adalah hariku menggosok baju2. Sepatutnya pagi Ahad aku kena attend kursus, dah tiga minggu aku tak pergi, sebab takde siapa yang nak jaga bebudak ni. Pagi ni hubby, aku minta pergi, sebab ada ceramah berkenaan kesihatan. Aku rasa dia perlukan maklumat lanjut disebabkan keadaannya yang tidak sihat itu, sekiranya berada di sana nanti. Aku jaga bebudak di rumah dan segala info aku minta hubby cerita kemudian.

No comments: