Monday, May 17, 2010

Buat dialisis air, keputusan terkini

Hari ni 17 Mei 2010 dari pagi lagi aku dah acumm sekali, acumm dua kali, dan hacccum.. Hidungku dah bagi warning, aku pulak kena selsema, maknanya aku kekurangan vitamin C la ni. Kepala rasa berat, tapi aku gagahhkan juga, kalau tak sape nak bangunkan aku, siapkan anak2 ku ke sekolah. Hari ni aku kena attend training Internal Auditor for EMS. Hari ni dan esok. Banyak jargon baru aku pelajari, antaranya eutrophication, first time come accross perkataan ni. Maknanya, apa ye? aku lupa2 ingat, tapi simple layman term, yang aku boleh catch up, increasing in algae disebabkan oleh chemical such as detergent, so reduction in water quality, jadi ikan tak dapat hidup di dalam air tersebut. Dan banyak lagi aku kena familiarize kalau nak jadi good internal auditor. Aku tanya cikgu yang mengajar Pn. Aminah Ang, non-technical people macam aku ni layak ke jadi internal auditor for EMS. Dia kata okkk, lama2 ok la tu.

Tengahari aku minta kebenaran Pn. Aminah, untuk masuk lambat sedikit kerana aku terpaksa menghantar Angah ke hospital. Alang yang jaga mak malam tadi. Arif anak alang tidor dengan angah, ok pulak dia ni. Makcu kata, takpe dia hantar angah nanti petang kalau aku terkejar2. Aku kata takpe, sebab aku tak boleh jaga mak, jadi despatchpun jadilah, aku kata. Angah kata tetiba je tangan kanannya lenguh, tak boleh angkat. Kenapa pulak tu, aku tanya. Entahlah tetiba bangun tidor katanya. Angah nampak sebak. Takpe, kalau angah tak boleh angkat mak, minta tolong yong, kan dia ada jaga abang long kat situ jugak, aku cadangkan kat angah.

Hari ni mak dipindahkan lagi ke katil lain, dekat dengan meja nurse pulak. Mak tidor masa aku datang, lagipun aku sekejap sahaja. Aku tengok mak macam penat, dah tak ceria macam selalu. Laaa aku lupa nak bagi angah tadi masa dalam kereta tadi, aku bawakan multivitamin keluaran hovid pure. Kesian aku tengok kakak2ku, mesti letih, jadi aku bagi multivit tu supaya diorang segar terutamanya di hospital ni. Actually jaga orang sakit ni walau buat kerja tak seberapa, tapi sangat memenatkan. Aku terpaksa pergi ke kereta, ambil vitamin, dan masuk semula ke wad. Hmmm.. habis masa kat sini je, aku kata dalam hati. Aku bagi angah, dan jalan semula ke kereta untuk balik semula ofis. Dalam pukul 2.35pm aku dah sampai sebenarnya tapi sengaja masuk dulu ofis ambil air baru la ke Bilik vanadium semula tempat training diadakan.

Doktor nak keluarkan mak kalau boleh dalam minggu ni juga, angah msg aku. So, dia nak keputusan samaada nak buatkan dialisis air or darah. Uda kata kat kampung takut takde kekosongan kalau nak buat dialisis darah, kalau dialisis air sape pulak nak buatkan untuk mak. Lagipun tangan mak tu dah teruk dikerjakan dek doktor dan nurse masa cari urat mak itu hari. Sampai lebam2. Fistula mak dah tak function since kena stroke and high BP masa tu.

At last, Yong, offer jaga mak, buat dialisis air kat rumah dia. Lagipun bilik dialisis dah siap kat rumah Yong tu, tinggal tunggu mesin saje. Abang long payah jugak nak dapat dari kerajaan selangor ni sebab dia orang perak. Mak mungkin senang sikit dapat mesin tu, walau orang perak tapi dah lama bermastautin di selangor ni. Jadi boleh la share2 dengan mak. Harga mesin yong kata about 40K satu mesin, dan maintenancenya kalau rosak, tak kurang 1K. Takpela InsyaAllah adala rezeki untuk mak dan abang long tu. Tapi itu bukan penyelesaian segala masalah. Banyak yang mak kena lalui lagi, iaitu, kena buat salur dekat perut pulak. Kena tebuk perut pulak. Doktor akan arrange dengan hospital serdang. Kena tunggu queue. Sementara tu mungkin mak kena duduk hospital lagi.

Aku berdoa semoga segala urusan dipermudahkan Allah, terutamanya kepada Yong. Semoga Yong dirahmati Allah dengan keputusan Yong itu. Segala belanja mak dan bibik, Yong jangan risau, kami adik2 yong yang akan uruskan. Aku msg angah, minta dia belajar juga cara2 handle mesin di rumah nanti, in case of emergency, at least ada la yang menggantikan Yong. InsyaAllah angah jawab.

Petang tadi keretaku buat hal lagi, alarm dah tak berbunyi tapi lampu emergency dok kelip2. Horn masih tak function. Lepas kena cabut wayar itu hari, aku masih tak berkesempatan untuk buat appointment dengan TOYOTA disebabkan kekalutan yang aku alami sekarang ni. Aku bawa balik kerja konon nak buat kat rumah, tapi tak pernah menjadi. Kerja banyak bertangguh di ofis dah kena pergi training pulak. Aku harap semuanya akan settle tak lama lagi, once mak dah duduk di rumah Yong, dah keluar hospital, dah start buat dialisis dengan air.

Tapi aku masih ada satu masalah yang perlu difikirkan...my beloved hubby. Aku hanya harap dia dapat bertahan dari segala kesakitan, aku akan pastikan dia tak tertekan dan sentiasa happy, biar lupa kepada penyakitnya. Dan tetiba dah tak sakit. Amin. Kata Dr. Tina, kita kena guna subconcious mind dan bayangkan apa yang kita nak, InsyaAllah ianya adalah sebahagian dari doa, dan kalau diizinkan Allah ianya boleh terjadi.

1 comment:

Unknown said...

Memang susah bila melibatkan orang tua kita yang sakit, kena banyak bersabar dan berkorban!