Sunday, May 9, 2010

Mak tak berapa ingat

Tadi petang aku ke hospital, dalam keadaan hujan lebat aku stuck di dalam jem. dari pukul 5-30pm aku sampai pukul 7-00pm. Aku cecepat cari parking, sampai terlupa nak off kan lampu keretaku. Masa dah nak balik baru aku sedar lampu keretaku terpasang. Mak dah boleh berkata-kata. Tapi... Ada ketikanya mak bercakap benda yang tiada, orang yang dah tiada, seolah-olah mak bermimpi sewaktu jaga. Masa aku di sana, mak ajak balik. Ateh meneliti apa yang mak nak cakap. Bila aku tanya balik apa yang mak nak, Ateh geleng kepala. Tak tau.

Malam ni Makcu yang tunggu mak. Diapun ada msg aku kata mak cakap 'jom masuk kelambu', suruh pulangkan bantal di kakinya, itu kakaknya punya katanya, ibu saudaraku yang dah kembali ke rahmatullah tahun lepas. Semasa dia masih belum boleh bercakap, dia ada jugak berikan bahasa isyarat suruh aku ke tapi, seolah2 aku melindungi dia dari melihat sesuatu. Bila aku ke tepi, aku tanya mak nak tengok apa, dia hanya diam. Aku suruh Makcu ingatkan dia banyakkan zikir, selawat dan istighfar. Makcu msg lagi kata mak dah tidur. Mak masih dibekalkan oksigen luaran, tekup hidung dengan corong oksigen sahaja. Mak kelihatan masih lemah.

Kami sentiasa perlu alert di dalam keadaannya sekarang. Semoga Allah permudahkan segala urusan mak.

No comments: