Saturday, May 22, 2010

Siang tidur malam berjaga

Hari ni aku pergi sek. 7 lepas ambil abang setelah tamat program campingnya. Sebelum tu aku msg makcu, ada ramai manusia ke kat rumah dia. Dia jawab ramaiii, arif sorang je. Buat lawak pulak kataku. aku msg lagi ada nak beli apa2 tak? Orang ke? Dia jawab memang banyak yang nak dibeli tak list down lagi, kalau ada jual orang yang boleh tolong angkat mak, beli la katanya.

Masa aku datang makpun sedang solat zohor. Aku bagi anak2ku makan tengahari, yang aku beli siap2. Saja malas nak susahkan makcu kena siapkan makan tengahari untuk kami. Abang dah sudah makan katanya. Aku beli ABC 3 bekas, hmm sedapnya kata makcu makan ABC tu dengan Arif.

Habis solat aku urut kaki mak lagi. Makcu dan alang ambil peluang keluar shopping. Alang nak beli permata hijrah untuk matanya yang sakit katanya. Alang kata dok simpan2 duit, kang bute pulak mata; tak guna jugak. Aku kata tau takpe..hehehe.

Mak tertidor lagi. Aku tanya mak mengantuk sangat ke, asyik nak tidor je. Ntah lah mak kata, malam susah nak tidor. Jadi siang mak mengantuk, sebab malam tak cukup tidor. Aku kata cuba mak jangan tidor siang, cuba je, kot2 nanti malam senang tidor. Aku tengok mak tertidor lagi. Takpe la ngantuk sangat la tu. Aku biarkan mak tidor, sementara tu selesai zohor aku tidorkan si adik, dengan aku aku sekali tetidor.

Aku terjaga bila alang dan arif ketuk pintu. Aku jenguk mak, mak tidor, aku kejutkan mak tanya nak solat asar tak? mak kata mungkin mak terkencing atau b***k. Aku check pampers mak. Ha ah aku kata mak terbe... ni. Mak macam tak rasa sangat. Takpe, mak selesaikan dulu apa2 yang patut. Dah selesai aku bersihkan mak dengan spray dan wet tissue. Aku bangga dapat buat kerja tu untuk mak. Itupun tidak mungkin dapat membalas jasa2 mak. Memang tak mungkin, aku tau itu. Selesai saja, aku salinkan pampers mak dengan bantuan makcu. Aku belum cekap lagi. Mak mengiring ke kiri pastu ke kanan. Aku ambilkan air untuk mak berwuduk. Makcu yang tolong wudhukkan mak.

Sebelum tu, hubbyku pergi berjumpa dengan doktor di Gombak. Aku tak dapat pergi sama, kerana kena ambil abang sesudah camping. Dia msg aku, kata nak makan sup ketam untuk tambahkan darah. Aku kata beli la ketam kat pasar malam, hari ni ada pasar malam kat tempat kami tu. Dia msg lagi, nak beli ketam apa? Aku kata janji ketam beli je la (itu yang sahabatku Aza kata, apa2 ketampun boleh). Hubby msg lagi dah beli ketam. Sementara tu, Ateh and family datang.

Lepas solat asar, aku siap2 nak balik, nak masakkan hubbyku sup ketam. Sampai rumah aku terus masak nasi dan siang ketam dan buat sup. Aku goreng ikan kering, bakar ikan bawal. Selesai solat maghrib saje aku hidangkan untuk makan malam familyku. Sayur rupa2nya dah habis dalam fridge. Tapi sedap jugak la sekali sekala makan tanpa sayur. Ikan kering tu dah buka selera hubbyku. Sup ketam? Sesungguhnya aku bukan lah chef terbaik untuk suamiku.

No comments: