Friday, May 14, 2010

Mak di Wad G3

Semalam 13 Mei 2010, aku melawat mak sebaik sahaja habis kelas bahasa arab, yang dah 2 minggu aku skipped. Mujur baik ust. Esamuddin tak ajar pelajaran baru. Sebelum tu dengan bantuan lin, aku dapat juga siapkan homework last week. Sorry lin, tak dapat pergi sama, sebab banyak sangat urusan yang hendak diselesaikan, discussion dengan supplier, makan (lapar sangat) buat homework dengan tergesa2 dll urusan peribody. Masuk kelas pun dah lewat 1.15pm,. Ust. Esa seperti biasa dalam mengajar pasti akan buat jenaka sedikit menghiburkan hatiku dan rakan2 saeperjuangan yang lain. Dulu dia serious je.

Aku fetched angah di rumah makcu. Sewaktu di hospital Yong ada menjaga mak. Mak ni kekadang lupa jugak kata Yong, tak boleh lepa sikit nanti ntah apa2 yang dibuatnya. Semasa di situ mak nak minyak untuk sapu badan mak yang sakit. Aku msg makcu suruh bawakkan minyak datang petang nanti. Aku dudukkan mak dengan bantuan angah dan yong. Yong kata dia dah nak balik sebab abg longku pun dah selesai dialisisnya. Next week baru datang semula. Mak minta tolong sapukan kaki kanannya yang sakit. Ada minyak cap kapak je mak aku kata. Minyak cap kapakpun minyak cap kapaklah janji sapu kata angah. Mak nampak lega sikit, dia kata dia nak balik sangat. Tadi Yong kata mak kena duduk sini dalam seminggu lagi sebab doktor nak buat fisioterapi untuk mak. Mak risau takut tak boleh jalan lagi. Aku katakan kat mak, mak masih boleh gerak kaki tangan ni InsyaAllah boleh jalan lagi. Ingat tak dulu mak masuk IJN 3 minggu, mak tak boleh jalan, tapi lepas urut mak dah boleh jalan lagi. Aku mengingatkan mak, sebab tak nak dia risau. Aku kata mulai sekarang mak kena exercise, supaya senang nanti nak berjalan.

Habis tu, macammana dengan dialisis. Ntah la Yong kata doktor suruh buat dialisis darah bukan air. Mak kata macamana nak pergi pusat dialisis. Dah, mak jangan fikir sangat aku kata. Nanti InsyaAllah ada jalan penyelesaian. Sekarang ni mak kena buat fisioterapi. Sesekali mak mengaduh sakit kaki kanannya. Mungkin effect dari mild stroke yang dialaminya baru ni, terang Izan yang menceritakan pengalaman serupa arwah ibuinya, sewaktu aku di STS.

Aku minta izin mak untuk balik ke ofis, sebab aku ada appointment dengan Azhar STS regarding HIRADC. Aku sampai di Blok 2 dalam pukul 4.20pm, sebab jalan Klang jem. Memang diorang sedang berdiskusi tentang HIRADC. Sedikit sebanyak aku terangkan apa yang perlu diorang lakukan. Ok dah siap email kat saya tau, aku pesan.

SEsudah selesai discussion aku naik ofis sebentar dan pergi ke taska untuk urusan seterusnya.

No comments: