Thursday, May 6, 2010

Mak kuat semangat

Hari 5 Mei 2010, buat pertama kali senamrobik diadakan, atas anjuran GQOSHE pada waktu seawal 8.30 am dan berakhir lebih kurang pukul 9.15am. Mungkin sebab terlalu memikirkan keadaan mak, aku sehingga terlupa kepada program pagi ini, sehinggalah Erin menghantar sms kepadaku bertanyakan tempat senamrobik diadakan. Laa.. lupa le erin pagi ni ada senamrobik, akak pakai kebaya ni ha aku balas smsnya, dan dibalas dengan erin, ok la tu, lepas tu suruh Teo pasang lagu zapin plak kata erin, boleh menari pakai kain...Gurau senda erin sedikit menghiburkan hati aku pagi tu.

Habis program senamrobik, akupun naik ke ofis untuk membuat sedikit kerja yang dah tertangguh2. Makcu called minta aku ambilkan bil dialisis mak, tapi akhirnya dia kata tak payah ambil, sebab tak boleh ambil bil saje tanpa bayaran. Aku memang berhajat nak off pagi tu untuk melawat mak, menggantikan Angah, sebelum dapat panggilan dari Angah, dalam keadaan sebak, 'Anjang cepat la datang, tengok mak ni' Aku jawab, 'ok..ok Anjang on the way ni', masa tu tengah tunggu lif untuk turun. Aku terus pecut.

Sesampai di hospital, aku terus ke kaunter pendaftaran Mak Guard (selama aku pergi belum lagi jumpa PAk Guard di kaunter ni). Mak Guard tanya nak jaga, nak melawat?. Aku kata nak jaga. Dia isi buku lain dari buku lawatan. Ok, boleh pergi tak perlu pas lawatan. Akupun dengan tergesa-gesa naik ke tingkat 7.

Sesampai di sana, aku ditahan oleh mak guard yang lain. Mana pas? dia minta, aku kata nak jaga, mak guard kat bawah kata tak perlu pas. Itu dia yang cakap, sini saya yang jaga, perlu ada pas lawatan dia kata. Dia suruh aku turun semula ambil pas lawatan. Aku dah bengang, mana satu procedure yang betul ni. Akupun turun semula, terus potong queue, 'itu guard atas tak benar saya masuk, dia suruh ambil pas lawatan'. Guard di kaunter masih berkeras kata tak perlu pas. Dia contact thru walkie talkie ntah sape ntah untuk benarkan aku masuk. Rupa2nya guard yang dok jaga tepi lif tu, kat situ aku dah lepas dah tadi, yang tahan aku guard atas. Akupun cerita dengan guard di lif, so sorang guard chinese temankan aku naik ke atas. Dalam lif Angah called, sengaja aku ceritakan keadaan aku. Penjaga lif tanya, apa masalah kak 'Aku kata aku takde masalah, procedure hospital ni yang bermasalah' Dalam phone dengan Angah aku kata nanti nak report dengan management hospital, sengaja aku cakap sedikit kuat, saje je aku gertak. Mana aku ada masa tuk reporting2 ni.

Ok, akupun dah boleh thru. sesampai di sana, Angah sedang menangis. Dalam bilik ICU tu, ramai doktor kerumun mak. Aku tanya Angah, tak boleh masuk ke? Angah kata tak boleh lagi. Tak lama aku sampai, Makcu dan Yong sampai., Aikk cepatnya ko sampai Makcu, aku baru je sampai ni. Makcu kata aku pecut la, habis semua orang aku hon. hmmm.. Rupa2nya Angah dah called Asu, Ateh dan Uda. Makcu aku yang bagitau semasa dalam perjalanan tadi, tu sebab aku terperanjat dia tiba lebih kurang aku, sebab ofis dia di Kl lagi jauh.

Selesai 'mengerjakan' mak, sorang doktor merapati kami adik beradik. Dia terangkan kondisi mak, yang semakin lemah, sepatut buat dialisis hari ni, ditangguhkan ke esok harinya (6 Mei) itupun bergantung kepada keadaan jantung mak, tekanan darah mak. Jantung mak memang lemah, kalau buat dialisis takut dia tak boleh cope. Dia dah suruh bagitau kaum keluarga terdekat, dan bersedia dengan sebarang kemungkinan. Kalau dengar cerita saje, aku masih boleh menahan air mata, tapi bila tengok keadaan mak, air mataku seperti air paip, memang dah tak boleh ditahan.

Mak under sedation semula. Aku bisik ke telinga mak lagi suruh mak ingatkan Allah, mak masih boleh mengangguk. Maknanya mak masih boleh dengar, cuma mungkin dia dalam keadaan mamai.Sesungguhnya mak memang kuat semangat. Mata mak boleh buka kalau kita panggil. Doktor dah tukar tiub dan lain-lain wayar sebab takutkan jangkitan. Tadi Dr. Saleha kata dada mak dah kena pam sementara nak tukar tiub, dia tak boleh bernafas. Dr. Saleha rupa2nya under housemanship. Kesian dia banyak kali kena marah dengan doktor pakar. Berbakul2 kena marah, agaknya doktor pakar balas dendam sebab dulu diorangpun kena macam tu jugak. Dalam pada itu, dr yang beritahu kami tadi menambah, bahawa atas dada mak mungkin kena tebuk untuk memasukkan ubat2 untuk jantung dll lagi, dan kami kena sign borang high risk. Asu dah signed borang blood tranfusion, untuk dialisis, sebab dialisis adalah risiko besar bagi mak sekarang. Atehpun sampai. Ramai pelawat mak tengahari tadi seperti Busu, Makcik Jah, MakNgah Sah, dan sepupu2 kami. Tapi kena ikut giliran untuk masuk melawat mak.

Aku called hubby, inform keadaan mak, aku kata kalau dia nak pi melawat aku boleh bawak petang ni, dia setuju. Lepas ambil kakak (amy anakku)aku ambil hubby dan pecut ikut hiway baru Alam Impian, seperti yang diterangkan oleh Azlina semasa dalam surau. Aku ikut seperti mana yang diterangkan, lepas jumpa simpang tiga dia suruh belok kiri, tapi aku belok kanan sebab ikut signboard hospital. Akhirnya jumpa semula jalan yang diterangkan oleh Azlina ikut Jalan Andalas, itupun aku nampak signboard jalan andalas. Alhamdulillah. Masa tu masa lawatan dah tamat, jadi hubby kena ambil pas lawatan. Di atas wad, masih ada Yong, Angah dan MAkcu. Aku tak naik sebab dah lewat. Esok aku pergi lagi melawat mak.

No comments: