Saturday, May 22, 2010

Mak Dah discharged!

Semalam 21 Mei 2010, Angah msg mengatakan mak dah boleh keluar petang ni. Aku tanya aku perlu ke sana ke? Angah kata tak perlu lah sebab ada abang ngah. Asupun ada Yong kata, masa yong telefon aku. Ok la tu dah ada dua orang 'badang' tolong angkat mak masa keluar nanti.

Semalam seharian meeting review AKP criteria. Sudahnya criteria menjadi checklist sahaja, yang perlu diisi oleh semua departments/centres untuk proses shortlisting. Tahun ni aku suggested, AKP direhatkan sementara all departments/centres familirize dengan new checklist. Tapi perlu kepada 2nd checklist for auditor to use during site audit. Itu lain hari pulak aku kena fikirkan. Nanti kalau dah stuck aku akan panggil lagi semua ahli GQOSHE yang bijak pandai untuk create 2nd checklist.

Masa aku meeting tu, si kakak called aku. Dia tak nak pergi sekolah kebangsaan or pergi ke sambutan hari guru boleh la dia kata. Aku ingatkan dia kepada perjanjian kami pagi tu, kalau dia nak ke sekolah agaama untuk sambutan hari guru, boleh, tapi dia kena usaha sendiri, iaitu kena naik bas. Kalau dia nak ke sekolah kebangsaan, aku akan hantar. Kakak mumbling ntah apa ntah aku tak berapa dengar. Ok ye, mummy tengah meeting ni, boss mummy ada kat sebelah ni aku kata. Dia tengah marah ni, aku kata, nak menghentikan perbualan dengan kakak. Boss aku senyum je. Korang ni macam nak pergi lawyer je 'ada perjanjian' dia ajuk cakap aku tadi. Masa rehat, aku pujuk kakak, bawa dia belikan hadiah untuk ustazahnya, Isnin boleh bagi aku kata. Nak belikan novel yang dia minta, dah tak sempat, sebab dah nak masuk kelas. Kakak masam dan buat hal tak nak jugak pergi. Aku kena tegas, tak nak ajar anak2ku ponteng kelas, mengikut kawan2 lain yang ponteng. Bebudak transit ramai yang ponteng kalau ada event macam ni. Aku dan hubby memang dah set up our mind takkan benarkan dia dipengaruhi kawan2, especially untuk ponteng. Kecuali sakit atau memang emergency je boleh ponteng sekolah, itupun kena bagi surat kat cikgu.

Petang aku tergesa2 hantar beg si abang (anakku syafiq) untuk camping. Dari jauh dia dah berlari2 mendapatkan aku, ye la dia sorang je lagi yang belum pakai kasut sukan. Kekawan yang lain sume dah bersedia nak exercise. Aku hantar begnya ke bilik persalinannya di belakang Dewan Serbaguna. Pastu aku keluar untuk belikan dia air oren yang aku dah janjikan pada paginya. Aku sampai kembali dah sudah habis jogging petang tu. Seronokk la dia dapat air twister perisa oren.

Aku pulang ke sek. 7 petang tu, untuk jenguk mak yang dah keluar hospital. Mak solat maghrib masa aku sampai. Solat baring. Aku sempat urutkan mak, bersembang dengan mak. Mak tanya lagi aku, macamana mak boleh jadi macam ni. Aku tanya, apa last sekali yang mak ingat. Mak kata, mak ingat badan mak berat nak bangun, mak sakit perut, anjang bawak mak klinik prebet (private). Tu je dia kata. Anjang bawa pergi hospital? Mak tak ingat kata mak. Mak makan kacang kuda rebus? Mak buat dialisis kat hospital masa anjang lawat masa balik dari kenduri kahwin? Mak geleng kepala. Takpela, janji sekarang mak dah sedar. Dah boleh solat walaupun dalam keadaan berbaring.

Tapi mak masih lemah, belum nampak keceriaan. Sesekali adik (anakku syahmi) datang mendekati mak, panggil mak 'nenekk, nenekkk' dengan irama manjanya itu. Mak cuba senyum. Yee..mak balas. Eiii..kata adik, seolah-olah takut tengok hidung mak berplaster, untuk salur makan mak. Adik jangan kacau nenek tau, nenek sakit, aku kata kat si adik. Mak tanya lagi, ada ke Uda datang. Aku kata ada, mak tak ingat ke? Tak, mak geleng. Ada mak dia datang baru ni je, weekend minggu lepas. Itupun mak dah tak ingat. Kesian mak. Takpela janji aku masih boleh cium mak. Bercakap2 dengan mak.

Pukul 9.00 lebih aku nak balik. Tak tidur sini ke tanya makcu. Nanti la, esok lusa ke anjang datang la tido. Sementara alang ada ni, boleh la dia temankan ko dulu. Anjang nak tengok si abang kat taska dulu. Lagipun aku terkenangkan hubbyku kat rumah, kang apa2 hal, susah. Esoknya dia nak pergi sekali lagi ke tempat dia berubat sekarang ni, kat Gombak (bukan wangsa maju) katanya. Aku pergi taska, tapi tengok budak2 tu takde kat luar, rasa malas pulak nak jenguk ke bilik aktiviti diorang tu. Akupun terus balik, kakak dan adik dah tertido dalam kereta. Dalam pukul 10.00pm aku sampai rumah.

2 comments:

lin said...

Syukurr alhamdulillah mak akak dah keluar. Moga akan terus dipermudahkan oleh ALLAH.

AnMahiran said...

InsyaAllah Lin. Doa akak sentiasa semoga Allah mudahkan setiap urusan, terutamanya semasa dia nak pergi dialisis nanti.