Sunday, May 2, 2010

Hari Jumaat yg hectic

Hari Jumaat lepas, dalam pukul 11.30am bibik call handphone, berderau darah sebab tak pernah2 dibuat dek bibik calling my handphone. Bibik kata "Anjang balik cepat, badan mak menggigil-gigil" So akupun bergegas-gegas balik, minta kebenaran bos untuk keluar awal sebab mak sakit, aku terus menonong keluar dari ofis.

Sampai kat rumah tengok mak berpeluh2, terus suruh bibik buat air gula, sebab suspected mak kena hypo. Sejak sakit perut started Hari Rabu mak kurang makan, tapi at the same time still jab insulin. Jadi my theory is mak mesti kena hypoglecemia. Mak kata nak pergi klinik. Aku suruh bibik siap-siap. Bawak mak pergi DEMC kat sek. 9. Since tengari tu mak supposed buat dialisis, dr. refer mak ke hospital Klang sebab badan mak lemah, takut apa2 hal jadi lagi susah. Hmm.. teringat pulak Amy (kakak - 8 tahun) anak ku yang sulong tak hantar lagi pergi sekolah. Pergi taska, ingat nak tinggal beg dia suruh dia naik bas je, si kakak pulak buat hal, nak jugak mummy hantar, akupun dalam keadaan terpaksa hantar kakak, sempat jugak aku membebel dekat dia, muka kakak masam sepanjang perjalanan ke sekolah. Kesian kat mak yang duduk kat seat belakang kereta.

Lepas hantar kakak, terus pecut ke Klang, malang sungguh hari tu, tersilap masuk lane, sudahnya menghala ke Pelabuhan Klang, cari U-turn patah balik masuk pulak ke kawasan Istana Alam Syah. Aku tak habis-habis baca Rabbi Yassir Wala Tu'assir, Rabbi Tammim Bil Khair. Akhirnya jumpa jugak jalan ke Hospital Klang. Sampai sana register mak ke wad kecemasan. Aku terpaksa mencari parking dan hanya di parking belakang sahaja yang available. Kena la pulak menapak ke depan. Dengan tumit yang sakit, aku rasakan itulah saat yang paling siksa. Takpelah aku kata demi mak, aku sanggup, selagi mak ada, selagi itulah aku akan berbakti. Aku selalu ingatkan diri ini, setiap bakti yang aku beri, aku takut itulah bakti terakhirku pada mak, kalau tak dia pergi dulu, aku yang akan pergi dulu.

Di wad kecemasan masa tu dalam pukul 3, aku minta kebenaran mak untuk solat zohor, minta tolong bibik tunggu mak. (di sini satu pesakit, satu pengiring saje). Jauh jugak kena berjalan kaki menuju ke surau. 3.30pm aku pergi kantin untuk belikan bibik kuih-muih, since bibik belum makan tengahri, kesian kat dia jugak. Aku suruh dia pergi kantin untuk makan nasi dia kata tak selera. Pukul 4.00pm baru la ada doktor yang tengok mak. Mak di suruh buat x-ray dulu. Nasib baik Makcu datang pukul 4.30pm.

Lepas x-ray, dah dekat pukul 5.00pm akupun ajak bibik balik, dah janji dengan bibik bawak dia pergi shopping sebab esoknya Hari Sabtu bibik akan balik kampung untuk bercuti selama sebulan, sebelum di sambung perkhidmatannya. Dalam perjalanan bibik pun bukak cerita, mak tu sakit sebab bibik nak balik kg, dia takut takde sapa yang nak temankan dia. Oooo... itu kitorang akan handle.Sampai Tesco dalam pukul 5.30pm. Bibik kata nak beli buah tangan untuk anak-anaknya yang 9 orang tu. Bibik beli nugget, fries mentah, buah anggur, buah mangga, macaroni dan lain-lain lagi aku campak kat trolley tu. Akupun ambil kesempatan beli pampers Syahmi (anak bongsu - 2 tahun) dan lain-lain titbits untuk anak-anakku yang 3 orang tu. Anakku yang kedua Syafiq (6 tahun) still di taska dengan si adik.

Sudah bayar akupun pergi ke Pusat Dialisis sek. 3, drop bibik di situ sebab bibik janji dengan seseorang untuk belikan ayam pencen. Dalam pukul 6.15pm aku ambil kakak yang baru keluar sekolah, lepas tu bergegas ke taska untuk ambil anakku yang 2 orang lagi tu, balik semula ke sek. 3 ambil bibik. Lepas tu order makanan (kuey teow dan roti canai) untuk anak-anakku dan bibik. Hantar bibik balik ke sek. 7, dah maghrib. Bibik tanya berapa dia perlu bayar, aku katakan pada bibik, tak payah lah bayar, anggap je ianya sedekah dari aku untuk anak-anak dia kat kg.

At the same time aku communicate dengan suami, aku akan ambil dia lewat dari kebiasaan. Dia kata nak ke SACC Mall dari ofisnya di sek. 11. Dia minta aku beri bibik duit , aku kata aku dah belikan barang dekat RM100, hubby kata itu barang ni duit. Ok la akupun bagi ke bibik duit RM50 dari suamiku. Lepas solat maghrib, aku bergegas ke SACC tapi aku menghala ke Alam Sentral (ni sure dah terlalu letih). Dok call2 hubby tanya di mana dia, dia kata dia di hadapan SACC, aku kata tak nampakpun dia, leerr rupa2nya aku di hadapan Alam Sentral. Dah jumpa hubby akupun pecut balik ke rumah, dah pukul 9.00pm. Betul-betul hari Jumaat yang hectic.

2 comments:

Lin said...

Semoga akak mendapat keredhaan dari Allah atas keringat yang akak telah curahkan. Dan semoga mak akak cepat sembuh dan dipermudahkan segala urusan. Amin

AnMahiran said...

Thank you Lin for your doa and support. Ini hanya sebahagian dari ujian kehidupan. Banyak lagi yang perlu ditempuh.