Wednesday, May 12, 2010

Segalanya Di Tangan Allah

Alhamdulillah semlam petang aku jenguk mak, keadaan mak semakin improved. Dia dah tak berapa meracau lagi seperti sehari sebelumnya. Sepanjang aku berada di situ, mak hanya tidur, dan sekali sekala terjaga. Mungkin berkat air penawar, air zam2 atau bacaan ayat2 suci yang aku dekatkan ke telinga mak, melalui handphoneku. Sesekali mak ikuti bacaan, dan terlelap.

Tapi mak sakit kaki sebelah kanan,mungkin akibat pehanya yang ditebuk untuk tujuan dialisis. Kekadang terlupa, semasa cuba membetulkan kedudukan, mak akan mengaduh. Ooops sorry mak, aku kata, lupa mak sakit kaki tu. Aku berharap mak akan sembuh dan boleh berjalan (guna tongkat) seperti selalu. Andai kata keadaan sebaliknya aku redha dengan kuasa Allah. Hanya dia sahaja yang mempunyai Perancangan yang sebaik2 Merancang. Malam Yong yang tunggu mak,Angah balik ke rumah makcu. Aku akan hantar Angah untuk tunggu mak hari ni, selepas menghantar anakku ke sekolah.

Mujur mak ada 5 anak perempuan, 3 lelaki. Boleh gilir2 jaga mak, walau kena ambil cuti separuh hari, aku tetap tak lupakan tanggungjawab kepada mak. Hanya sekadar separuh hati, tu je yang aku termampu, kerana aku ada tanggungjawab yang lebih besar di rumah bersama suami dan anak2. Mak ada 5 orang lagi anak yang mak 'simpan' sebagai investment mak di akhirat nanti. Aku sentiasa mohon kepada Allah semoga segalanya dimudahkan. Ya Allah permudahkan urusanku, urusan suamiku, urusan anak2ku, urusan ibuku, urusan seluruh ahli keluargaku, sahabat2ku dan jiran tetanggaku. Sentiasa menjadi doa harianku.

No comments: