Tuesday, May 25, 2010

Hari Pertama Dialisis Selepas Discharge

Semalam 23 Mei 2010 adalah Anniversary kami yang ke 11. Takde special celebration on that day, just wished each other. Nak celebrate camne ye? buat party tak mungkin. Nak pergi makan2, kitorang dah buat awal, makan2 kat Serai, Sek. 3 hari Jumaat lepas. Nak pergi berdua saje, bebudak nak 'buang' kat mana? takpe la janji masih ingat date 'terindah' dalam hidup tu. Hadiah? Kesihatan itu adalah hadiah terbaik dalam hidup. Ingat ini.. 'if you think healthy is expensive, try illness'. Bila dah sakit, then only kita hargai kesihatan.

Hari ini Isnin 24 Mei 2010, mak perlu pergi ke Pusat Dialisis di Sek.3 seperti kebiasaan. Lunch hour aku berkejar ke sek. 7, nak bantu apa yang patut. Aku sampai, Hafiz (hubby Kak Nyah - anak buahku / menantu Yong) dan Abang Ngah ada sama. Tak lama Makcu pun sampai. Aikk, awat hang balik? aku tanya makcu. MAkcu speaking pulak, 'She asked me to be back' sape? aku tanya, mak ke? Ha ah, kata makcu. Mesti mak nak makcu yang angkat mak. Sebab tu hari masa bibik ada, dia ada bagitau aku, mak punya concern, nanti sape nak tolak dia ke Pusat dialisis masa bibik takde, sebab Anjang dan Angah dua2 dah pernah operate, dia takut kami yang terpaksa angkat la tu.

Memang Makcupun yang angkat mak ke kerusi roda. Mak berpaut kat tengkuk makcu, makcu peluk mak, angkat dan pusing terus dudukkan mak. Aku cakap ngan makcu, banyak pahala ko dapat makcu, tolong mak. Abang Ngah sampuk 300 kali lipat pahalanya. Di kereta, Hafiz dan Abang Ngah yang tolong angkat, nampak kekok, sebab Abang Ngah besar, pintu kereta kecik je, Kalau berdua memang nampak payah. Hafiz sorang nampak tak daya dia. Dalam keadaan tak bermaya ni mak memang berat. Mak nampak sedih / stress. Air mata dah tak keluar lagi dari mata mak, tapi aku nampak mata mak merah, mak sedih / stress / depressed. Aku pujuk mak, sementara je ye mak, nanti buat dialisis kat rumah senang la kan, aku kata. Mak angguk. Makcu kata mak tu dah hopeless, ada cerita dia nak bagitau aku. Nanti makcu called cerita, janji makcu.

Di Pusat dialisis, aku ambil kerusi roda dan mintak tolong jejaka2 kat Pusat Dialisis tu angkat mak. Memang nampak kekok. Makcu je yang boleh angkat mak dengan senang, dan aku nampak mak selesa (Walapun hakikatnya bukan semudah yang kita tengok). Naik keretapun dia nak naik kereta makcu, bukan kereta aku, tapi aku tanya dia jawab, kereta mana2 lah. Lepas mak masuk dalam Pusat tu, aku balik. Aku nampak mak dah tak sapa sesiapa, selalu dia suka menegur kawan2 sedialisisnya. Nampak dia penat. Tadi masa masuk ke kereta kepala mak terantuk.

Petang aku called Angah yang jaga mak kat P.Dialisis, tanyakan keadaan mak. Angah kata so far ok. Ada nak tolong apa2 tak, takde apa, kata angah. Ok kalau macam tu anjang terus balik tau, lepas ambil kakak dari sekolah ni aku kata. Balik lah angah kata.

Aku attended talk on hypertension semasa HR road show hari ni, sifir kesihatan ialah lifestyle perlu ubah untuk ubah tahap kesihatan kita. The most important thing is exercise kalau kita dah didiagnosed hypertension. Ubat hanya sementara dan selagi kita tak berubah, ubat akan bertambah dan berubah2, doktor yang bagi talk tu menambah. Aku check kesihatan aku menggunakan sejenis machine dengan hanya menggunakan jari manis kiriku. Terlupa pulak nak tanya, apa jenis pemeriksaan tu. So, bahagian kepala kurang oksigen. Bahagian jantung ada kapilari darah yang tebal menunjukkan sudah ada lemak di situ dan ada kapilari yang berhuruf 8, menunjukkan ada sedikit problem di jantung. Kakipun ada problem aliran darah, mungkin tu sebab aku sakit tumit. Aku janji dengan diriku, aku nak exercise, masa aerobik 2 Jun nanti Insya Allah aku nak join. Bos kata ada permintaan nak buat every week program aerobik, ala bos, I dah janji dengan diorang kalau ada sambutan sebulan kita buat 2 kali. Ok, bos kata kita tengok sambutan next program ni. Bos dah pesan suruh aku email about that program a week before and a day before. Aku jawab, OKEH boss!

No comments: