Thursday, May 27, 2010

Mak Warded Lagi

Rabu, 26 Mei 2010, aku ada training OSHMS Internal Auditor pulak. Seharian di Bilik Seminar. Aku sempat lagi create image untuk program aerobik bulanan, dan email to all staff. Tengahari aku lari ke rumah mak di sek. 7, kena hantar mak ke pusat dialisis di sek. 3. Asu terpaksa datang all the way from Putrajaya untuk angkat mak. Kat pusat dialisis, abang ngah yang tolong angkat mak. Petang aku text angah tanyakan keadaan mak. Angah kata badan mak menggigil2, walaupun dah 2 selimut bagi kat mak. Kebetulan doktor pakar melawat hari ni. Mak kena refer to hospital semula, suspected jangkitan kuman kat salur dialisis mak di leher tu.

Sebenarnya kelmarin salur kat tengkuk tu bleeding, aku half day that day. Makcu yang hantar mak ke DEMC, lepas dressing dorang suruh balik. Makcu ada meeting katanya, jadi aku take over. Lagipun mak demam. Malam tu nak bawa mak pergi hospital, mak tak nak. Petang ada meeting on OSHE day. InsyaAllah akan disambut pada 9 Julai 2010, tu je date yang ada kosong kat bilik Titanium.

Aku ke pusat dialisis petang tu, lepas ambil kakak balik sekolah. Nurse kat pusat dialisis tu suggest mak dibawa secepat mungkin sebab mak demam, badan mak panas. Aku dok fikir, sape nak bawa mak nih. Dalam kereta ada bebudak tu, aku called hubby minta tolong dia bawakan balik bebudak, dia kata dah on the way balik. Takkan nak suruh dia patah balik. Hubby suggest call ambulan, aku buat. Tapi bebudak dialisis tu kata, kalau nak tunggu ambulan entah bila nak sampainya dalam keadaan jem orang balik kerja ni katanya. Nak tunggu makcu, dia dari KL ada seminar, lambat jugak. Asupun kesian pulak dekat dia, diapun kena ambil anaknya sekolah petang juga dan somemore jalan surely jem.

Aku tak nak putus akal. So aku nekad, aku akan bawa mak, bebudak aku suruh bertolak ansur dan bersabar. Ini adalah pengalaman paling berharga buat diorang, harap2 menjadi contoh tauladan/ iktibar buat anak2ku. Walau aku tau dorang penat tapi adakalanya kita perlu berkorban demi ibunda tercinta. Si adik dah buat muka seriusnya tu, sebab tak dapat duduk sebelahku di seat hadapan, sebab aku baringkan mak di situ. Dia duduk di seat tengah dengan angah, sambil baring dia tendang2 pintu kereta, kekadang dia tolak seat mak duduk dengan kakinya. Adik sekejap je ye, nanti adik duduk dengan mummy dekat depan ye, sesekali angah pujuk adik. 2 orang lagi anakku aku suruh duduk di seat belakang sekali. Alhamdulillah diorang akur.

Aku daftarkan mak di wad emergency, selepas MA hospital angkat mak naik ke strecher. Aku tengok mak sekejap sebelum angah take over, dan aku balik. Aku tau mak sedih, walau takde air mata lagi yang keluar, tapi dari raut muka mak aku tau dia kesedihan. Mungkin sebab dia dah tak bermaya, sakit, dan tidak selesa dengan keadaannya sekarang. Aku kata mak sabar dan jangan lepas dari zikir kepada Allah. Dalam keadaan mak lemah ni, makhluk Allah yang kita tak nampak tu, senang je nak menyelinap ke dalam badan kita, aku kata kat mak. Mak angguk. Nanti takut mak stroke lagi, aku kata. Mulut mak kumat kamit, zikir.

Dalam perjalanan pulang aku dapat call dari Kak Iza. Dia kata, An tertinggal nasi dan lauk nih. Alamak, ye la kak aku kata, lupa nak ambil masa balik tadi. Dia dah tapaukan untuk aku bawa balik, lauk dari training tengahari tadi. Memang sedap lauk ikan masak asam pedas, dengan sayur lemak pucuk ubi bertempoyak, dan ayam goreng. Aku kata sedekah je la kat sesape yang ada lagi. Kak IZa kata dah takde sape nih. Ok aku kata aku on the way ke Shah Alam ni dari Klang, boleh la kot singgah ofis kejap. Aku cerita kat kak Iza. Aku sampai dia dah ada kat bawah dalam kereta, aku tak perlu lagi naik atas. Memang rezeki An ni kata kak iza. Terima kasih ye kak Iza. Dalam kereta aku dah bagi kakak dan abang makan. Mujur ada tipuware dalam kereta untuk masukkan nasi dan makan dengan ayam goreng. Lagipun sure dorang dah lapar, sebab dari tadi abang merengek nak makan, walau aku dah bagi roti scotch untuk dimakan sebagai alas perut. Airpun ada lagi, dalam botol air aku yang aku bawa setiap hari ke ofis. Adik dah tertidor di seat depan.

Sampai rumah dalam pukul 9.30pm. Esoknya (hari ini) kakak masih ada 2 subject agama yang perlu ditelaahnya untuk persediaan exam esok. Tapi kakakpun dah pandai work smart, dia dah baca dalam kereta siap2 masa on the pergi dan balik hantar mak tadi. Mujur dia bawa buku tauhid dan feqah tu. Lepas mandi kakak sambung study. Kakak dan abang tak mengaji quran malam ni. Takpela aku kata sekali sekala takpe jangan selalu or tiap2 hari, memang nak kena la dengan aku. Pukul 10.30pm aku ajak anak2ku tidor, kecuali si adik, mata dia dah segar sebab tidor dalam kereta tadi. Aku tak tau dia terlelap pukul berapa sebab akupun dah tak sedar zzzzz masa tu. Esok ada sambutan Hari Guru kat taska, aku kena join untuk bagi support kat dorang sebab anak2ku akan buat persembahan. Training? Lupakan la kejap aku dah attend course tu dulu!

No comments: