Tuesday, July 27, 2010

Aku pohon keberkatan Nisfu Syaaban

Salam.

Hari ini, 27 Julai 2010, hari nisfu Syaaban. Semoga hari ini mendatangkan keberkatan buatku, suamiku, anak2ku seluruh ahli keluargaku, iparduai, sahabat2 dan jiran tetangga. Semasa aku menulis ni aku berada di dalam wad menemankan hubbyku, yang dimasukkan malam tadi. Dah 2, 3 hari hubbyku tak lalu nak bangun dari pembaringan. Bangun untuk mandi, baring semula, solat tidur balik. Selebihnya untuk makan, kalau aku ada, aku akan bawa ke tempat pembaringannya, di atas sofa kegemarannya itu.

Hari Sabtu lepas 24 Julai, dia teringin nak makan mee udang. Memang dia tak larat, tapi digagahkan jugak. Selepas ke farmasi untuk mencari ubat adik untuk panyakit ketuatnya itu, dia minta aku bawa kereta. Ke KL, ke bangunan Medan MARA lebih tepat. Nak makan mee udang yang dia jumpa di internet, lebih sedap dari mee udang Sg. Dua katanya. Itu yang diperkatakan oleh internet. So, dengan dia jadi co-pilot, akupun drive kereta ke KL. Sampai sana cari parking dan naik lif, jumpa Berisi Kafe, terus order untuk dia seorang. Aku dan anak2 pegi jalan2 cuci mata. Tapi hubby makan sikit je, dia kata masin. Aku rasa sikit, hmmm.. sedap jugak, selebihnya anak2ku yang perabih. Aku order 2 lagi untuk anak2ku punya dinner. Tak habih pun, banyak sangat.

Hari Ahad 25 Julai, dia dah tak larat nak bangun. Aku pulak sibuk dengan kerja2 rumah yang tak pernah habih2. Melayan anak2 yang tak pernah duduk diam, bercakap tak henti2. Sesekali terlepas jugak perasaanku kepada anak2, tapi aku cepat2 mohon maaf dengan mereka. Mujur anak2ku faham.

Hari Isnin, 26 Julai, aku audit OSHMS telah dijadualkan oleh Kak Sally, aku terpaksa ke Sepang. Seorang auditor terpaksa tarik diri dari awal sebab ada tugasan di Terengganu. Aku selaku lead auditor terpaksa la cover, dua lagi hanya observer, tapi aku mohon ehsan Zurani, seorang lagi observer convert jadi auditor, tolong aku buat audit sepenuhnya. Aku tawakkal tinggalkan hubbyku, diapun kata dia ok, cuma penat je katanya. Aku sebenarnya tak sedap hati, keep on calling him kalau ada kelapangan. Tengahari aku called Ma, ceritakan keadaan hubby. Mungkin dia yang called Linda or Zele, adik iparku. Tapi tugasku tetap ku laksanakan sampai settle, hingga present findings kepada SGM, NML.

Malam setelah ambil anak2ku, hubby kata hospis suruh ke hospital malam tu jugak, because of low blood pressure. Lagipun hubby dah tak bertenaga, sebab tak lalu makan. Mungkin dia berhubung dengan Zele, minta tolong bawakan dia ke hospital. Akhirnya dia kena warded. Aku memang bersyukur punya adik ipar yang prihatin. Aku dan anak2 tak lena tidor malam tadi. Pukul 11.30 baru kakak terlelap itupun puas aku menegur. Rasa sunyi takde sorang di rumah. Rasa sayupun ada.

Pagi2 lagi aku dah terjaga. Di dalam solat tak lupa ku pohon kesembuhan bagi penyakit hubbyku. Malam Nisfu Syaaban adalah malam yang diperkenankan doa. Aku pohon penuh pengharapan kepadaMu yang Allah, sesungguhnya aku ini adalah hambamu yang lemah, Tiada kekuatan melainkan dengan kekuatanMu Ya Allah. Sembuhkan penyakit suamiku Ya Allah.

1 comment:

Anonymous said...

Amin, semoga cepat diberi kesembuhan...