Sunday, July 18, 2010

Audit, Audit, Audit...

Audit dalaman QMS dah bermula, opening meeting pada 12 Julai baru ni, started 2.30pm... Bos aku jadi heroin di atas pentas, walaupun Mgt Rep. dan VPs lain ada sama. Tamat opening meeting aku ke ofis semula, buat homework apa2 yang patut.

Audit started pada 14 Julai, 8.45am aku dah ada kat Tkt.11 menara, menunggu VP MBDD Division. TApi yang ditunggu tak kunjung tiba. Petang baru aku berkesempatan berjumpa dengan VP ni, banyak jugak soalan yang tak berjawab. Selebihnya dijawab oleh officer incharged. Records banyak yang tak de,
SOP bagi core process belum buat. Takpela, bit by bit la, daripada takde langsung, tugas aku audit je. Ada kata ada, takde aku kata takde. Aku sempat suarakan pada VP tentang kekosongan State Office yang takde sape nak pantau. Dia welcome aje aku, anytime dia suruh officer tu tulis surat kepada HR.

Tamat audit aku ke legal dept jumpa kawan2 lama, esp, Kak Habsah. Banyak cerita dah lama tak jumpa, dari kisah kerja ke kisah anak cucunya. Anak akak ni 3 orang je semua berjaya, seorang akauntan kerja dengan Shell Int. Seorang Majistret, dan sorang lagi tengah buat Medic. Dia nasihatkan aku, anak2 ni kita kena doakan sentiasa, jangan ada kecil hati dengan anak2, kalau berasa hati cepat2 maafkan. Dia dok berjiran dengan owner of Zahafiz travel, so kalau nak pergi haji boleh la jumpa dengan owner yang duduk sebelah rumah dia je katanya, lagi2 dengan keadaan hubbyku yang tak sihat, baru dia tau selepas aku ceritakan keadaan hubbyku. Aku suarakan pada hubby kalau nak pergi ikut package Zahafiz tapi nampaknya dia tak berminat. Aku masih tunggu surat dari TH. Nak call takde kesempatan, called called selalu tak berangkat.

15 Julai aku dan group audit di GCA. Ok, good cooperation. Hasilnya aku bentangkan petang itu. Tapi aku tak boleh tunggu group lain buat pembentangan, aku ada komitmen lain, dengan anak2 yang perlu diambil dari taska, tadika dan sekolah. HAri pertama habis 6.30pm, hari kedua 6.00 lebih jugak.

Esok 19 Julai aku akan audit di RERC, new centre dengan ketua yang baru. Aku dengar SOPpun takde lagi, takpela lagi senang kerja audit aku. Last sekali tempat QEMC, itu yang tough, sebab orang2nya handal ISO.

Habis Audit QMS, next weeknya aku kena buat kerja OSHMS audit pulak. Heee.. bila la nak habis audit nih, aku pun tak tau la. Aku dah tak sabar nak pi move ke dept lain. Buat keje audit sepenuh masa ok gak, tak yah fikir kerja lain. Seksyen Audit Dalaman tengah nak mengembangkan empirenya sebab bosnya dah naik SGM. Wow, dari SM ke SGM, mesti nak luaskan lagi tanah jajahan, nanti aku nak call bos Audit Dalam, baru ye.

No comments: