Wednesday, July 28, 2010

Endoscopy and Ultrasound

Semalam 27 Julai hubby terpaksa menjalani Endoscopy satu proses di mana doktor terpaksa memasukkan sejenis alat beserta kamera untuk memeriksa keadaan di dalam perut hubbyku. Terdapat satu ulcer. Itu sebenarnya punca bleeding sewaktu dia buang air, sehingga menjadi tidak bertenaga dan lembik. Bleeding dahpun stopped dengan kecanggihan machine terkini, di mana doktor telah bakar ulcer tersebut sewaktu procedure endoskopi tersebut dan jab ubat. Janji pukuk 930 am, akhirnya hubbyku masuk OT pukul 1200pm. Aku yang meminta melihat prosidur tersebutpun tidak dipanggil disebabkan communication breakdown di antara staff nurse dan doktor.

Tengahari itu, ramai staff, ex-boss dan colleagues hubbyku datang melawatnya. Just right after hubbyku selesai endoscopy. Hubbyku pun masih mamai lagi baru sedar dari sedation yang terpaksa dibuat untuk melakukan procedure tersebut. Aku yang menelefon office hubbyku memaklumkan keadaan terkininya yang telah diwarded. Adik beradikku Makcu, Angah, Ateh (all the way from kampung) dan Ira (adik iparku-isteri Asu)) juga ada melawat. Adik iparku Lina(adik hubby) juga ada. Terima kasih di atas sokongan kalian kepadaku. Aku tak bermaksud nak menyusahkan semua orang, aku hanya memaklumkan kepada Yong, yang mungkin aku tidak dapat attend Majlis Tahlil untuk arwah mak yang dibuat sempena 40 hari pemergian mak weekend ni. Dah tu Yong yang memaklumkan kepada semua adik beradikku. Lina balik untuk jemput Ma di Subang Airport. Hubbyku masih tak boleh makan, kena berpuasa untuk procedure Ultrasound pulak.

Petang hubby terpaksa menjalani Ultrasound, untuk doktor memeriksa keadaan dalaman blockage sekiranya ada, sebab dia sedikit jaundice. Aku dan Lina masuk sekali di dalam bilik Ultrasound. Pukul 700 pm baru doktor Gan datang explain keadaan hubbyku. Doktor kata tak boleh nak dipastikan keadaan sebenar kecuali kena buat CT Scan, yang hubbyku sangat phobia sekarang. Tapi dia masih tak dibenarkan makan sehingga esok harinya. Doktor nak monitor keadaan ulser, takut2 bleeding berulang.

Anak2ku aku subcon kepada Makcu untuk ambil dari sekolah dan taska. Mujur ada Makcu yang masih membujang sampai sekarang (anjang doakan ko dapat jodoh yang terbaik Makcu - bak kata kakak masa birthday Makcu). Kalau dah bersuami susah juga aku nak meminta pertolongan. Makcu terus bawa anak2ku ke hospital. Aku dah siap2 belikan diorang makanan untuk dinner.

Malam tadi, adik iparku Le dan Ah, Ma dan Linda, Ayah Ail, Cik Da dan Ayah Jie (bapa2 saudara hubbyku) datang melawat. Aku terpaksa memohon diri untuk membawa anak2ku pulang. MA bercadang nak bermalam di situ, tapi hubbyku kata tak perlu. Ma kata buat teman bicara. Dia siap bawa sleeping beg, lagi la hubbyku marah. Dia kata ramai yang akan menjaga dia waktu malam, setiap satu jam nurse datang melawat, so no hal kalau dia dok sorang2. Nak apa2 just tekan button, sampai la pertolongan.

Pukul 1000 pm aku balik, esok kakak ada exam Maths dan Sains. Ateh kata tak pe waktu ni tak kritikal kalau result tak bagus pun. Tapi kakak bersemangat nak study, dia bawa buku sekali untuk belajar di hospital, aku tak terlayan, sian kakak. TAwakkal je la aku kata kat kakak sebelum dia tidor. Dia kata yang paling dia takuti subject Sains. Aku doakan kakak dapat menjawab dengan mudah nanti. Dulu sewaktu exam tengah tahun, aku sibuk berulang alik melawat mak, kali ini sibuk dengan hubbyku pulak. Insya Allah kakak boleh jawab, aku yakinkan kakak. Mummy tak marah kalau result kakak tak secantik yang mummy mahukan. Mummy faham.

Adik dah tertidor dalam kereta, mesti penat. LAgipun Ayah Le dan Auntie Ah nya rajin melayan dia bermain di Play Ground hospital. AKu angkat adik masuk dalam rumah, tapi adik kena mandi aku kata. Hubbyku cukup pantang, balik hospital tak bersihkan badan. Aku paksa adik mandi, menangis2 dianya. Lepas aku bagi susu sebotol, terus tertidor. Aku seperti biasa menyiapkan barangan untuk esok harinya. Kakak sempat buat exercise MAths sebelum tidor. Abangpun dah kepenatan, letak kepala atas bantal terus lelap. AKu SMS hubby tak berjawab, sure dah kepenatan dan tertidor.

No comments: